Aarhus Universitets segl

Workshops

 

Værdier i dagtilbud

v/professor emeritus Stig Broström

Selv om alt pædagogisk arbejde er funderet på værdier, fremstår disse ofte lidt diffuse. Værdierne er ofte umærkeligt indlejret i den pædagogiske praksis uden at hverken pædagoger eller børn har fuld bevidsthed om disse.  Et nordisk forskningsprojekt undersøgte, hvilke værdier pædagogerne kommunikerede til børnene, når de indgik i samspil med dem. I alle nordiske lande dominerende tre værdier: Omsorgsorienterede værdier, demokratiske og disciplinerende værdier, hvilket vil blive omtalt og illustreret i ord og billede.

Fra overgange til sammenhænge

v/lektor Ole Henrik Hansen

Børn oplever en lang række mikroovergange i deres hverdagsliv i dagtilbuddet. Små daglige overgange hvor børn ofte pacificeres, når en (pædagogisk) aktivitet afløses af en anden. I den forstand er overgangene en konsekvens af en hverdag bygget op af pædagogiske klodser. I stedet for dette har vi i Barnet i Centrum v2 udviklet et koncept for sammenhænge for alle børn. Et koncept der eliminerer overgange ved at skabe sammenhænge, hvor børn bliver meningsfulde deltagere i deres egen hverdag.

Pædagogisk egenomsorg som forudsætning for et nærværende møde med barnet.

v/lektor Lone Svinth og ph.d.-stipendiat Freja Filine Petersen

Pædagogisk nærvær og anerkendelse har været på den pædagogiske dagsorden i en årrække, men det er som om vi glemmer, at sætte fokus på hvordan forskellige betingelser får betydning for det gode voksen-barn samspil. Med udgangspunkt i aktuel forskning undersøger vi i denne workshop hvad pædagogisk egenomsorg er, hvordan den kan bringes på dagsordenen i et dagtilbud og hvilken betydning egenomsorg har for det nærværende møde med barnet.

Pædagogisk arbejde i udsatte boligområder

v/lektor Niels Rosendal Jensen

Baggrunden for denne workshop er et kombineret forsknings- og udviklingsarbejde i daginstitutioner i udsatte boligområder. Tre hovedpunkter vil være i fokus:

  • Identitet og sociale roller – hvordan håndteres forholdet mellem professionel rolle og medfølende medmenneske?
  • Hvordan håndteres spændinger blandt børn og forældre, og hvordan skabes der konsensus?
  • Hvordan ændres såvel anvendelsen som praksisserne sig i institutionen, hvordan penduleres mellem de forskellige funktioner?

Innovation i dagtilbud – et komparativt studie

v/professor mso Bente Jensen

Workshoppen introducerer begrebet ’Innovation i dagtilbud’. Der tages udgangspunkt i et europæisk studie af innovation i dagtilbud i tre lande: Italien, Polen og Danmark og et igangværende dansk studie. Fire nøglebegreber træder frem: Innovationens sociale dimension, læreprocesser der integrerer teori og praksis, nøglepersoners betydning (ledere, konsulenter etc.) og innovationens virkninger – dvs. effekt og bæredygtighed. På workshoppen går vi i dialog om relevans af disse begreber i en dansk kontekst.

Børns leg i dagtilbuddets hverdagsliv

v/ phd-stipendiat Sarah Damgaard Warrer

Legen knæsættes i Master for en styrket pædagogisk læreplan som en af de centrale grundpiller i det pædagogiske grundlag i dagtilbuddet, men hvad karakteriserer gode legemiljøer? Med afsæt i forskningsbaseret viden om børns leg sætter denne workshop fokus på, hvad det betyder for børn, at dagtilbuddet tilbyder et inspirerende legemiljø.  Omdrejningspunktet for oplægget er den palette af legemuligheder som udgør hverdagslivet i dagtilbuddet; børnenes frie uforstyrrede leg, pædagogstøttet leg og pædagogstyret leg.

Børnekultur og leg

v/ekstern lektor Søs Bayer

Leg er andet og mere end et element i børns udvikling. Leg er et element i menneskers kultur. Særligt børnekulturforskningen har lagt vægt på det – og det på baggrund af kulturanalytiske antagelser om, at menneskers leg og kultur hænger sammen på en sådan måde, at de er komplementære. Denne sammenhæng belyses i workshoppen, der også belyser begrebet børnekultur og legens autonomi, regler og kultur.