DPU

Aarhus Universitets segl

Keynote speakers


Der er to keynotes på konferencen og en afsluttende paneldebat om konferences tema med repræsentanter fra hvert af de nordiske lande.


Cathy Burnett

Cathy Burnett er professor emerita, Sheffield Hallam University. Hendes forskning er præget af en sociomaterial sensitivitet og en optagethed af literacyundervisning, der understøtter kreativitet og kritisk indstilling, er frigørende, lighedsskabende og engagerende, og som forholder sig undersøgende til præmisserne for, hvad der tæller for elever og lærere. Meget af hendes forskning har undersøgt relationer mellem literacy, teknologi, børn og klasserum, og ideer om affekt, im(materialitet), flygtighed og fortryllelse. Med afsæt i en nyere interesse i hvordan forskning og data påvirker uddannelse har hun været leder af dte banebrydende projekt Research Mobilities in Primary Literacy Education støttet af Economic and Social Research Council [ES/W000571/1]. Hun er medforfatter til og medredaktør af en række bøger, herunder Undoing the Digital: Literacy and Sociomaterialism, New Media in the Classroom: Rethinking Primary Literacy, og Unsettling Literacies: Directions for Literacy Research in Precarious Times. Hun er tidligere præsident for the United Kingdom Literacy Association.


Helle Pia Laursen

Helle Pia Laursen er lektor, ph.d., på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet. Hendes forskning har fokus på sprog- og literacypædagogik i et sprogligt mobilitetsperspektiv og omfatter et tiårigt længdestudie af literacy og sproglig diversitet i fem klasserum. Med afsæt i et syn på sprog og literacylæring som social betydningsdannelse har hendes arbejde bidraget til en forståelse af menneskers sproglige og semiotiske repertoirer, der ikke kan reduceres til tællelige sprog eller lineær kompetenceudvikling. Hendes forskning har også skabt væsentlig indsigt i, hvordan literacy for børn og unge mennesker er en narrativt organiseret identitetsressource, der spiller en betragtelig rolle i forhold til hvordan de over tid udvikler en forståelse af sig selv som læsere og skrivere. I hendes senere arbejde har der endvidere været en øget opmærksomhed på de performative og spatiale dimensioner af sproglæring og -undervisning, der viser, hvordan forskellige semiotiske og materielle ressourcer har en aktiv rolle i skabelsen af læringsrummet.


Paneldeltagere


Paneldeltagerne vil debattere konferences tema fra hver deres forskningsperspektiv og i dialog med det, de har hørt på konferencen.


 

Marte Blikstad-Balas, professor på UiO, forskningsinteresser: lesing og skrivingen, digitalisering, klasseromsforskning, didaktikk.


Jeppe Bundsgaard, professor på Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet, forskningsinteresser er didaktik, kommunikationskritisk literacy, skrivning, teknologiforståelse, økolingvistik.


Hermína Gunnþórsdóttir, professor på Faculty of Education, University of Akureyri Iceland. Forskningsinteresser er inclusive education, multikulturel og multilingual uddannelse, social retfærdighed i uddannelse.


Heidi Höglund, PeD, universitetslektor, Åbo Akademi. Keywords: litteraturdidaktik, konstbaserad litteraturundervisning, postkvalitativ forskning.


Anna Nordenstam, professor, Göteborgs universitet. Forskningsintressen: Litteraturdidaktik, feministiska tecknade serier och barn- och ungdomslitteratur.