Forhandlingen af byen i et historisk perspektiv

Udtrykket ’retten til byen’ blev første gang formuleret kort før 1968-oprøret af den franske sociolog og filosof Henri Lefebvre og er siden blevet videreudviklet af særligt den britiske geograf David Harvey. Begrebet er altså en historisk størrelse, hvilket også er tilfældet med dets empiriske omdrejningspunkt, byen. Ejerskabet over byen har været genstand for forhandling på forskellige måder til forskellige tider, og denne workshop sætter derfor fokus på byens historie. Mere specifikt vil workshoppen forsøge at belyse, hvordan byen historisk set er blevet ’forhandlet.' Med begrebet ’forhandling’ menes de forskellige måder, processer og kampe, hvorigennem aktører, mekanismer og ideologier tilsammen og hver for sig har været med til at regulere byens magtforhold og producere byens rum.

Workshoppen er koncentreret omkring tre paneler, der gennem hvert sit perspektiv sætter fokus på, hvordan byen historisk set er blevet forhandlet:

”Hvem har ejet byen?", ”Forhandlingen af byen på praksisniveau” og ”Forhandlingen af velfærdsbyen”. På den måde vil workshoppen forsøge at belyse både hvem der historisk set har ejet byen, hvordan byen er blevet forhandlet på praksisniveau, samt hvordan en bestemt type af by – velfærdsbyen – har været genstand for forhandling.

Denne workshop styres af Mikkel Høghøj, Institut for Kultur og Samfund, AU.