Byrum under forandring og forhandling

Byen er i konstant forandring. Dens bygninger, pladser og veje bygges, nedrives, omdannes hele tiden, og det samme sker med folks brug af byen, deres forhold til den og deres bevægelser i den. I den daglige brug af byen forhandles og forandres der på gadeplan, når mennesker går, kører, køber, slikker sol, griller og hvad de ellers bruger byrummet til. På et større plan forhandles og forandres byen også gennem økonomiske, politiske og administrative beslutninger. Byrummet er altså centrum for konstante udvekslinger af, hvad byen er, hvad den skal rumme, hvem og hvad der skal fylde.

Denne workshop sætter fokus på de mange forhandlinger og forandringer, byrummet undergår i disse år. Snarere end at fokusere på byens monumentalitet, dens lange tilstedeværelse på dette konkrete sted, de mange ting, bygninger især, der ikke forandrer sig, er temaet al den forandring, der sker med brugen af og synet på byen. Hvad er f.eks. forholdet mellem byplanlægning og folks brug af byen? Hvordan afspejler neoliberale diskurser om konkurrencedygtighed, vækst og innovation sig i byplanlægningen? Hvordan forandrer store bygningsprojekter det levede liv?

Vi inviterer alle, der arbejder med byrum som en dynamisk størrelse til at bidrage: forskere, kunstnere, byrumsbrugere, kommunen, arkitekter, byplanlæggere – alle der betragter, designer og bruger interventioner i byrummet inviteres til at bidrage.

Denne workshop er arrangeret af Louise Fabian, URO, Institut for Kultur og Samfund, AU og Maja Hojer Bruun, Institut for Læring og Filosofi, AAU.