Alle samfund er i dag præget af tiltagende etnisk kompleksitet. Hvilke udfordringer stiller dette skole- og uddannelsessystemerne overfor? Hvilke(n) kultur(er) og sprog skal stå centralt i skolernes curriculum og undervisning? Er tiden inde til, at forholdet mellem det ’nationale’ og det ´flerkulturelle’, og mellem det ’monosproglige’ og ’flersproglige’ bliver sat til genforhandling? Og hvordan kan det i så fald gøres, så det lever op til skolernes demokratiske opdrag?
De spørgsmål står i centrum for en konference i København den 7. og 8. november 2012 på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. På konferencen afdækker og diskuterer forskere, undervisere, og andre interesserede, hvordan man har grebet problemstillingerne an i forskellige lande og rejser spørgsmålet, hvad vi kan lære af hinanden? Der er oplæg fra deltagere fra Sverige, Norge og Canada og komparative analyser og perspektiver. Konferencen strækker sig over to dage og vil være opdelt i fire sessioner:
Onsdag den 7. november kl. 16.00–17.30 vil repræsentanter fra de nationale videncentre i Sverige og Norge præsentere deres centre og tegne aktuelle udviklingsperspektiver for sproglig og kulturel mangfoldighed i uddannelsessystemet i deres lande. En workshop vil lave en videokonference med kolleger i Toronto om det flerkulturelle klasseværelse.