Med udgangspunkt i den danske og canadiske grundskole diskuteres betydningen af den nationale sprogpolitik for minoritetselevers plads i skolens sprogfag. Sprogfag indeholder både en sprog- og kulturdimension og baserer sig i forhold til begge dimensioner på et principielt elevcentreret læringssyn. Spørgsmålet er imidlertid i, hvor høj grad skolen lykkes med at opbygge elevernes sproglige og kulturelle kompetencer på baggrund af netop deres forudsætninger, når disse forudsætninger også vedrører andre forudsætninger end majoritetens.
Anne Holmen, som er professor i parallelsproglighed på Københavns Universitet, vil diskutere, hvordan dansk og engelsk, som er to centrale fag i grundskolen, håndterer flersprogethed og flerkulturalitet i uddannelsen af lærerne.
Shelley Taylor, som i dag er lektor i anvendt lingvistik med fokus på andetsprogspædagogik, på University of Western Ontario, og som skrev sin ph.d.-afhandling på baggrund af feltarbejde i en dansk skole, vil sætte de danske forhold ind i et større perspektiv ved at sammenligne med forholdene i det mere pluralistiske Canada.