Aarhus Universitets segl

Keynotes

Daniel Ansari, PhD, Department of Psychology & Brain and Mind Institute, University of Western Ontario, London, Canada.

Daniel Ansari is a Full Professor & Canada Research Chair in Developmental Cognitive Neuroscience in the Department of Psychology and the Brain and Mind Institute at the University of Western Ontario in Canada. Daniel heads the Numerical Cognition Laboratory (www.numericalcognition.org). Ansari and his team explore the developmental trajectory underlying both the typical and atypical (Developmental Dyscalculia) development of numerical and mathematical skills, using both behavioral and neuroimaging methods. He serves as an Associate Editor of the peer-reviewed journals, PLoS ONE,Developmental Science and Mind, Brain and Education. In 2009 Ansari received the ‘Early Career Contributions’ Award from the Society for Research in Child Development and in 2011 he was awarded the Boyd McCandless Early Researcher Award from the Developmental Psychology Division of the American Psychological Association. Currently, Daniel Ansari is the president-elect of the International Mind, Brain and Education Society (IMBES).

Simon Nørby 

Simon Nørby er lektor i kognitionspsykologi, DPU, Aarhus Universitet. Han arbejder bl.a. med hukommelse, glemsel og emotioner i relation til læring.

Louise Bøttcher

Louise Bøttcher er psykolog og lektor i neuropsykologi, DPU, Aarhus Universitet. Hun arbejder teoretisk og praktisk med at forstå og skabe pædagogiske og didaktiske udviklingsbetingelser for børn med handicap, særlig børn med cerebral parese (spastisk lammelse). Et andet vigtigt fokusområde er hvordan hjælpemidler af forskellig art bliver del af de kulturelle praksisser, de indgår i og påvirker os som mennesker.

Michael Wahl Andersen

Michael Wahl Andersen er cand. pæd. psyk. Og lektor ved UCC  Professionshøjskolen. Han arbejder med elever der er udfordrede i matematik, og har i den sammenhæng bl.a. skrevet Matematiske billeder, sprog og læsning. Han deltager i øjeblikke i forskellige udviklingsarbejder der har fokus på udsatte elever og matematiklæring.

Bo Steffensen

Bo Steffensen er dr. pæd., tilknyttet Videnscenter for Læsning. Han har forsket i børns læsning og har udgivet en lang række bøger bl.a. Når børn læser fiktion. Han introducerede pædagogisk neurovidenskab i Danmark med bogen Nervepirrende pædagogik.

Lisser Rye Ejersbo

Lisser Rye Ejersbo er lektor i kognitive læringsprocesser indenfor matematik, DPU, Aarhus Universitet. Hendes forskning drejer sig om, hvordan børn gennem talfornemmelse og intuition lærer talforståelse og analytisk tænkning. Arbejder således med at udvikle pædagogisk neurovidenskab i den praktiske matematikundervisning.