Aarhus Universitets segl

Forskergruppen

Kreativitet og Kulturproduktion

Vi er en gruppe forskere, som primært har tilknytning til Dramaturgi og Musikvidenskab på Aarhus Universitet, med forgreninger til forskere indenfor medier, æstetik og design. Gruppen undersøger en række aspekter af kunstens særlige kreative processer for at kunne udvikle ny viden om kreative processer generelt. Vi søger helt konkrete svar på tre områder, nemlig hvad der kendetegner scenekunstens særlige kreative viden og praksis, hvilke forskelligartede kreative strategier, den udtrykker sig igennem, og hvordan disse kan udvikles i samspil med andre vidensområder.

Spørgsmål af den slags kan kun undersøges i en tæt relation til scenekunstens praksis, og vi arbejder derfor med at udvikle en forskerrolle og en metode, som matcher denne udfordring. Konkret eksperimenterer vi med metoder, som giver mulighed for, at vi kan forholde os både teoretisk-analytisk til praksis som ekspertobservatører og kan bidrage som problemudviklere i arbejdet med og bearbejdningen af praksis.

Oplæg:

EKSPERTER OG EKSPERTISER

Ida Krøgholt, lektor, ph.d., dramaturgi

Artistic research dækker over en øget interesse blandt kunstnere for at nærme sig forskerrollen og over et ønske blandt kunstforskere om at komme tættere på praksis.  Men hvordan kan kunstnere og forskere være eksperter for hinanden? Og hvilke ekspertiser kan komme i sving, når eksperter i kunstproduktion og forskning mødes for at udveksle viden om kunstprocesser og kreativitet?

KORTLÆGNING AF FELTET

Thomas Rosendal Nielsen, adjunkt, ph.d., dramaturgi

Feltet af kunstnere, der arbejder med deltagerinvolverende teaterformer i Danmark, er tilsyneladende i vækst, men samtidigt vanskeligt at få et overblik over. Nogle projekter er meget synlige i teaterlandskabet og får massiv medieomtale, andre viser sig som parenteser i hverdagen for en lille skare af publikummer i en ”fjern afkrog af landet” (fx Kbh.). Forud for seminaret har vi sendt et spørgeskema ud til scenekunstnere, der arbejder med interaktivitet, og bedt dem om at referere videre til andre scenekunstnere, for at forsøge at få øje på, hvordan netværket hænger sammen, og hvad det er for syn på scenekunst og deltagerinvolvering, der tegner feltet. Oplægget præsenterer besvarelserne på denne spørgeskemaundersøgelse.