Aarhus Universitets segl

Oplæg og seminarer

Foreløbigt program – ændringer kan forekomme

Pædagogisk og teknologisk status

v/ Erik Arendal, specialkonsulent, Rådgivnings- og støttecentret, Aarhus Universitet 

Nærmere beskrivelse følger.

Svensk forskning om brug af LST i skole og uddannelse

v/ Emma Lindeblad, leg psykolog/psykoterapeut Ph.d., Linnéuniversitetet, Växjö, Sverige

Gennem de seneste 20 år har man på Linnéuniversitetet i Sverige forsket i anvendelse og effekt af LST blandt børn, unge og voksne. De svenske forskere inddrager på den baggrund en forståelse af læsning og skrivning, der inkluderer brugen af LST, nemlig ”att ta till sig och förmedla text”.

Oplægget vil præsentere udvalgte dele af forskningen, der bl.a. omhandler effekten af LST både som kompensation og læringsværktøj for ordblinde, herunder hvordan ordblinde med LST kan kompenseres og deltage på lige vilkår med personer uden læsevanskeligheder. Ligeledes præsenteres forskning, der peger på, at ordblinde børn med LST som læringsværktøj kan opnå samme læsefærdighed uden LST som ordblinde børn, der modtager særlig læsetræning.

Oplægget vil også præsentere forskning vedr. sammenhængen mellem brug af LST og emotionelle aspekter blandt ordblinde.

Textperformers – en undersøgelse af tale til tekst som udtryksform

v/ Nina Berg Gøttsche, Ph.d., VIA Læreruddannelsen i Skive

”Der er nogle gange, hvor den hjælper, og så er der nogle gange, hvor den bare er irriterende”. Sådan lyder det fra en elev, som er ved at gøre sig erfaringer med at bruge tale til tekst. Som eleven fremhæver, er der både fordele, men også udfordringer ved at bruge tale til tekst.

I dette oplæg præsenteres et nordisk studie: Textperformers, som undersøger skriveprocessen, når den foregår med tale til tekst. Studiet viser, hvilke med- og modvindsfaktorer der viser sig, når elever skal lære at bruge tale til tekst.

Seminarer om eftermiddagen:

Seminarrunde 1  kl. 13.00 – 13.50

4 parallelle seminarer, hvor der ved tilmelding skal vælges 1 af følgende seminarer:

1. Når det ubevidste bliver bevidst – LST-læringsspind som omdrejningspunkt for ordblinde elevers mestring i grundskolen

v/ Mikael Steensgaard Nielsen og Jeanette Rugaard Christensen, Kompetencecenter for Læsning, Aarhus

På Kompetencecenter for Læsning i Aarhus har vi udviklet et LST-læringsspind, som sætter spot på nogle centrale strategier og kompetencer i ordblinde elevers brug af LST og læring. Spindet anvendes i forbindelse med refleksive læringssamtaler og bidrager til at give eleverne et konkret billede af deres egen udvikling og brug af LST-strategier, der i sidste ende understøtter deres mestringsoplevelse på tværs af fag.

I oplægget præsenteres LST-læringsspindet og der gives konkrete eksempler på, hvordan det anvendes i arbejdet med at nuancere den ordblinde elevs brug af LST, selvopfattelse og oplevelse af mestring.

2. LST i klasserummet på ungdomsuddannelser – erfaringer fra ”Projekt ordblindevenlig skole”

v. Marie Ågård Bennike og Jette Kristine Olsen, læsevejledere på Tradium – Erhvervsskole og -gymnasier, Randers

Oplægget tager udgangspunkt i udviklingsprojektet ”Ordblindevenlig skole”, som blev afviklet på Tradiums erhvervsuddannelser i løbet af 2022, delvist finansieret af Ordblindepakke III. Projektets mål var at sikre en mere ordblindevenlig undervisning på uddannelserne med fokus på et kompetenceløft af lærere.

Vores erfaring er, at det er svært at overføre elevernes positive erfaringer med læse-/skriveteknologi fra it-instruktionstimerne til brug i undervisningen, hvorfor det er vigtigt, at lærerne er fagligt klædt på til at synliggøre LST i undervisningen og kan støtte eleverne i brugen af det. Derudover oplever vi, at lærerne generelt mangler viden om, hvordan de bedst favner ordblinde og andre læse-/skrivesvage elever i undervisningen.

Projektet var todelt med en indsats målrettet et didaktisk og teknologisk kompetenceløft af lærerne på den ene side og en øget synlighed af læsevejledningen i undervisningen i forbindelse med opstart på skolen på den anden.

Vi vil i vores oplæg præsentere vores erfaringer med projektet og komme med konkrete bud på, hvordan man kan engagere lærerne mere i den samlede ordblindeindsats. Oplægget tager udgangspunkt i erfaringer fra grundforløb 1 og 2 på EUD, men erfaringerne med lærerinddragelse kan nemt overføres til andre ungdomsuddannelser

3. LST og tale til tekst på FGU

v/ Julie Skibelund SPS- og ordblindevejleder, FGU Østjylland

Som ordblindevejledere hos FGU Østjylland møder vi bl.a. den udfordring, hvordan vi får mere skriftsprog ind i undervisningen. Med 34 procent ordblinde elever på vores afdelinger har vi derfor et særligt fokus på implementering af LST på værkstederne og helt specifikt, hvordan elever kan bruge mobiltelefonen som et aktivt læringsredskab fremfor at være underholdning og distraktion hos de unge.

For at få mobilen integreret som læringsredskab på værkstederne er vi særligt optaget af disse spørgsmål:

  • Hvordan hjælper vi underviserne med at gøre det legitimt at benytte oplæsning og tale til tekst?
  • Hvordan motiverer vi de unge til at ville bruge oplæsning og tale til tekst?
  • Hvordan skaber vi en undervisningskultur, hvor oplæsning og tale til tekst er for alle elever?

Disse spørgsmål vil være omdrejningspunkt for oplægget, hvor der inddrages konkrete eksempler og refleksioner fra arbejdet med implementering af mobilen i undervisningen.  

4. Didaktisk anvendelse af LST som understøttelse i grundskolens læringsmiljø

v/ Birgitte Hougaard Bønding, læsekonsulent, Kompetencecenter for Læsning, Aarhus

v/ Gitte Skipper, leder, Kompetencecenter for Læsning, Aarhus

Workshoppen vil indledningsvis præsentere de vigtigste fund fra Ph.d. afhandlingen "Essay on educational interventions for disadvantaged children, kap.3" som har undersøgt effekten af et intensivt læringsforløb for ordblinde elever i Aarhus Kommune. Med afsæt i afhandlingens fund præsenteres overvejelser og muligheder i forhold til at designe en fremtidig kommunal indsats, som har til formål at skabe inkluderende læringsmiljøer med mulighed for lige deltagelse for elever i skriftsprogsvanskeligheder, herunder ordblindhed.

Med oplægget får I indblik i Aarhus Kommunes arbejde med den specialiserede læse- og ordblindeindsats, herunder et stærkt fokus på understøttelsen i læringsmiljøet. Oplægget vil være en vekselvirkning mellem præsentation af udvalgte indsatser, små drøftelser og dialoger deltagerne imellem.

Seminarrunde 2 -  kl. 14.20 – 15.10

4 parallelle seminarer, hvor der ved tilmelding skal vælges 1 af følgende seminarer:

1. Brug af LST som læringsværktøj i grundskolens almenundervisning

v/ Gitte Møldrup Frederiksen, Ordblindekonsulent i Videncenter for sprog og læsning, Silkeborg Kommune

Læse- og skriveteknologi er ikke længere kun målrettet ordblinde elever, men ligeledes et værdifuldt lærings- og deltagelsesredskab, som stilladserer alle elevers læse- og skriveprocesser.

Med udgangspunkt i erfaringer fra Silkeborg Kommune vil Gitte Møldrup Frederiksen give sit perspektiv på, hvordan læreren kan inddrage LST i sin daglige undervisning til gavn for både de ordblinde elever og alle de andre.

Oplægget vil tage udgangspunkt i forskellige LST-funktioner, men vil i dele af oplægget tage udgangspunkt i programmerne Appwriter og TxtAnalyser. Dog vil eksemplerne let kunne overføres til undervisning med IntoWords.

2. LST i lommen – mobilen som redskab på ungdomsuddannelser

v. Jette Kristine Olsen og Marie Ågård Bennike, læsevejledere på Tradium – Erhvervsskole og -gymnasier, Randers

Undervisning i dag foregår ikke kun i klasserummet, og det er derfor nødvendigt, at eleverne har et større repertoire af hjælpemidler end bare deres bærbare computer og programmerne derpå. For de fleste unge er mobilen generelt et meget anvendt redskab, og derfor er det oplagt at inddrage den som et læse-/skriveteknologisk redskab på lige fod med computeren. Samtidig bliver der udviklet flere og flere gode og lettilgængelige apps og funktioner, men det kan være svært at navigere i de mange muligheder og finde frem til, hvilke der passer bedst til elevens behov.

På dette seminar vil vi derfor præsentere en række muligheder for at bruge en mobil som læse-/skriveredskab og fortælle om vores erfaringer med inddragelse af håndholdt læse-/skriveteknologi i vores læsevejlederarbejde, hvor vi ofte inddrager mobilen funktioner i it-instruktionen. Der vil i workshoppen særligt være fokus på skanning af fysisk tekst samt oplæsning og diktering.

Vi tager udgangspunkt i eksempler fra EUD/EUX samt AMU og erhvervsgymnasier, men praksis kan nemt overføres til alle uddannelsesniveauer, f.eks. FGU, FVU og OBU. 

3. Nye LST-muligheder inden for SPS fra 2023

v/ Styrelsen for Undervisning og Kvalitet: Margretha Eydfinnsdóttir, fuldmægtig

v/ Vitec MV: Bjarne Isager, pædagogisk konsulent

v /Nota: Daniel Dam Freiling, CTO og ansvarlig for IT services

Vitec MV er fra januar 2023 ny leverandør af læse-skriveteknologi/LST for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under SPS-ordningerne. De kommende år bevilges programmet IntoWords, og talegenkendelse vil nu også være en del af programmet.  Desuden vil elever og studerende med bevillingen have adgang til programmet på flere platforme, herunder Chromebook, iOS og Android.

Elever og studerende vil med SPS-bevilling fortsat have adgang til tilgængelige digitale undervisningsmaterialer fra NOTA, og med lanceringen af den nye App ”Nota Bibliotek 2.0” kan også e-bøgerne oplæses med telefonens syntetiske stemme.

På seminaret vil Styrelsen for Undervisning og Kvalitet kort beskrive de nye bevillingsmuligheder. Herefter vil Vitec MV præsentere IntoWords på forskellige platforme, og NOTA vil præsentere den nye app. Afslutningsvis vil der være mulighed for spørgsmål og dialog med oplægsholderne.

4. Implementering og undervisning i brug af talegenkendelse

v/ Martin Richardt, IT- og ordblindekonsulent, VUC Roskilde      

Man kan diktere på efterhånden mange platforme, og teknologien er efterhånden så god, at man kan betegne det som et nyt skriveredskab.

Imidlertid halter det med decideret undervisning/vejledning i diktering blandt både børn, unge og voksne.

  • Hvordan dikterer man?
  • Hvordan taler man skriftsprog?
  • Hvordan skal man i det hele taget diktere, så teknologien understøttes, og der skrives det, man rent faktisk sagde?
  • Kan det stå alene?
  • Og hvordan er det nu lige med det der GDPR?

Afsluttende oplæg i plenum:

Eksperternes brug af LST i skole og uddannelse

v/ Marie Wolter Bertelsen, Uddannelsesleder, ordblindeområdet, VUC Roskilde

v/ En række ordblinde brugere fra forskellige uddannelsestrin:

  • Agnes Bonde Arendtsen, Folkeskoleelev  8. klasse, KCL, Aarhus og Næshøjskolen, Harlev
  • Smilla Augusta Bang Madsen,  Folkeskoleelev  8. klasse, KCL og Risskov Skole, Aarhus
  • Noah Thilemann, HF-studerende, HF og VUC Roskilde
  • Julie Skibelund, Cand. pæd. pæd, SPS og Ordblindevejleder, FGU Østjylland.

Dagen afsluttet med en paneldebat, hvor ordblinde børn, unge og voksne fortæller om og drøfter deres brug af LST i skole og uddannelse.

Debatten styres af Marie Wolter Bertelsen, der stiller spørgsmål om paneldeltagernes erfaringer og brug af LST. Deltagerne repræsenterer forskellige uddannelsesområder og uddannelsestrin.