Læs nærmere om dagens oplæg og de fem seminarer før tilmelding under Oplæg og seminarer
9.00 – 9.30 | Ankomst, kaffe og brød |
9.30 – 9.45 | Velkomst v/ Mogens Schmidt, Formand for Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark
Konferencierer og ordstyrere på dagen: Helle Bundgaard Svendsen, VIA University College og Nationalt Videncenter for Læsning og Erik Arendal, Rådgivnings- og støttecentret, Aarhus Universitet |
9.45 – 10.15 | Læse- og skriveteknologi – status og perspektiver v/ Erik Arendal, specialkonsulent, Rådgivnings- og støttecentret, Aarhus Universitet |
10.15 – 11.00 | Inclusion and assistive technology for dyslexic students – a UK perspective v/ E.A. Draffan, Senior Research Fellow, University of Southampton, England |
11.00 – 11.15 | Kort pause |
11.15 – 11.45 | It-støtte til ordblinde elever: Effekt og mulige veje til bedre implementering v/ Dorthe Klint Petersen, lektor, DPU/Aarhus Universitet |
11.45 – 12.00 | Opsamling og perspektivering |
12.00 – 13.00 | Frokost, networking og besøg på stande |
13.00 – 14.15 | Seminarer Valg mellem fem parallelle semiarer, der med et fælles tema har flere oplægsholdere Læs mere under oplæg og seminarer
1. Implementering af LST i grundskolen v/ Astrid Danielsen, pædagogisk konsulent, University College Lillebælt v/ Ann Arleth, lærer, Højby skole
v/ Simon Kristensen, Pædagogisk læringscenter koordinator og IT-vejleder, Hadbjerg Skole
2. LST og SPS-støtte i ungdomsuddannelserne v/ Marianne Petersen, læsevejleder, erhvervsskolen SOPU København og Nordsjælland v/ Lone Jøhnk, HF-lærer og læsevejleder VUC&hf Nordjylland, Aalborg afdeling
3. LST i voksenundervisningen og forberedende grunduddannelse v/ Martin Rasmussen, OBU koordinator og ordblindeunderviser og Heidi Kynde, ordblindelærer, begge VUC Holstebro-Lemvig-Struer v/ Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Undervisningsministeriet
4. Lærerkompetencer og implementering af LST i skolen (tværgående) - OBS lukket for tilmelding v/ Laura Kongskov, Læse-/skrivevejleder, Rådgivnings- og støttecentret, Aarhus Universitet og Helle Bundgaard Svendsen, Lektor i dansk og ph.d. ved Læreruddannelsen og hf i Nørre Nissum, VIA University College v/ Line Leth Jørgensen, dysleksivejleder, Hillerødsholmskolen og læsekonsulent, Hillerød Kommune
5. Implementering af LST med elever og studerende som rollemodeller (tværgående) v/ Lance Luscombe, skoleleder, Smidstrup- Skærup Skole v/ Bente le Fevre, Lektor i pædagogik og akademisk læse-og skrivevejleder UC SYD, Kolding |
14.15 – 14.35 | Kaffepause, networking og besøg på stande |
14.35 - 15.00 | Min fortælling om støtte og brug af LST i skole og uddannelse v/ Rasmus L. Østergaard, ordblind og elev på Aarhus Maskinmesterskole |
15.00– 15.45 | LST'ens rolle og funktion i den dysleksivenlige skole v/ Line Leth Jørgensen, dysleksivejleder, Hillerødsholmskolen og læsekonsulent, Hillerød Kommune |
15.45 – 16.00 | Opsamling og afslutning af dagen v/ Ordstyrerne: Helle Bundgaard Svendsen og Erik Arendal |