Aarhus Universitets segl

Program for Ordblinde og it-konferencen 2018

Læs nærmere om dagens oplæg og de fem seminarer før tilmelding under Oplæg og seminarer

Program:

9.00 – 9.30 Ankomst, kaffe og brød
9.30 – 9.45

Velkomst

v/ Mogens Schmidt, Formand for Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark

 

Konferencierer og ordstyrere på dagen:

Helle Bundgaard Svendsen, VIA University College og Nationalt Videncenter for Læsning og

Erik Arendal, Rådgivnings- og støttecentret, Aarhus Universitet
9.45 – 10.15

Læse- og skriveteknologi – status og perspektiver

v/ Erik Arendal, specialkonsulent, Rådgivnings- og støttecentret, Aarhus Universitet 
10.15 – 11.00

Inclusion and assistive technology for dyslexic students – a UK perspective

v/ E.A. Draffan, Senior Research Fellow, University of Southampton, England
11.00 – 11.15 Kort pause
11.15 – 11.45

It-støtte til ordblinde elever: Effekt og mulige veje til bedre implementering

v/ Dorthe Klint Petersen, lektor, DPU/Aarhus Universitet
11.45 – 12.00

Opsamling og perspektivering

 v/ Helle Bundgaard Svendsen, Ph.d. og lektor, VIA University College og faglig konsulent, Nationalt Videncenter for Læsning

12.00 – 13.00  Frokost, networking og besøg på stande
13.00 – 14.15

Seminarer

Valg mellem fem parallelle semiarer, der med et fælles tema har flere oplægsholdere

Læs mere under oplæg og seminarer

 

1. Implementering af LST i grundskolen

v/ Astrid Danielsen, pædagogisk konsulent, University College Lillebælt

v/ Ann Arleth, lærer, Højby skole

v/ Simon Kristensen, Pædagogisk læringscenter koordinator og IT-vejleder, Hadbjerg Skole

 

 

2. LST og SPS-støtte i ungdomsuddannelserne

v/ Marianne Petersen, læsevejleder, erhvervsskolen SOPU København og Nordsjælland 

v/ Lone Jøhnk, HF-lærer og læsevejleder VUC&hf Nordjylland, Aalborg afdeling

 

3. LST i voksenundervisningen og forberedende grunduddannelse

v/ Martin Rasmussen, OBU koordinator og ordblindeunderviser og Heidi Kynde, ordblindelærer, begge VUC Holstebro-Lemvig-Struer

v/ Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Undervisningsministeriet

 

4. Lærerkompetencer og implementering af LST i skolen (tværgående) - OBS lukket for tilmelding

v/ Laura Kongskov, Læse-/skrivevejleder, Rådgivnings- og støttecentret, Aarhus Universitet og Helle Bundgaard Svendsen, Lektor i dansk og ph.d. ved Læreruddannelsen og hf i Nørre Nissum, VIA University College 

v/ Line Leth Jørgensen, dysleksivejleder, Hillerødsholmskolen og læsekonsulent, Hillerød Kommune

 

5. Implementering af LST med elever og studerende som rollemodeller (tværgående)

v/ Lance Luscombe, skoleleder, Smidstrup- Skærup Skole

v/ Bente le Fevre, Lektor i pædagogik og akademisk læse-og skrivevejleder UC SYD, Kolding
14.15 – 14.35 Kaffepause, networking og besøg på stande
14.35 - 15.00

Min fortælling om støtte og brug af LST i skole og uddannelse

v/ Rasmus L. Østergaard, ordblind og elev på Aarhus Maskinmesterskole
15.00– 15.45

LST'ens rolle og funktion i den dysleksivenlige skole

v/ Line Leth Jørgensen, dysleksivejleder, Hillerødsholmskolen og læsekonsulent, Hillerød Kommune
15.45 – 16.00

Opsamling og afslutning af dagen

v/ Ordstyrerne: Helle Bundgaard Svendsen og Erik Arendal