9:30-10:00
Registrering og morgenkaffe
10:00-10:15
Velkomst og introduktion til konferencen ved Institutleder Claus Holm og lektor Ditte Winther-Lindqvist
10:15-11:00
Det udfordrende ungdomsliv – om at skulle præstere på alle arenaer ved lektor Jens Christian Nielsen
11:00-11:45
Når køn og seksualitet bliver fanget mellem stolthed og skam ved professor Dorte Marie Søndergaard
11:45-12:30
Ungeliv i uvished: at leve med en syg forælder ved lektor Ditte Winther-Lindqvist
12:30-13:30
Frokost
13:30-14:15
Lir og ligegyldighed: en cyberbullying update ved lektor Jette Kofoed
14:15-15:00
”We don’t need no education” – passiv, træt og vred i skolen ved ekstern lektor Helle Rabøl Hansen
15:00-15:20
Kaffe/tepause med kage
15:20-15:50
En UNG politik – Gentofte Kommunes ungepolitik ved ungekulturkonsulent Mathias Olander, Gentofte Kommune og co.
15:50-16:00
”Rap-ferat” ved Frederik Wium alias Klaskefar, og tak for i dag
Hvordan påvirker det ungdomslivet at leve md en alvorligt somatisk syg forælder? Hvordan kan vi støtte unge pårørende i uddannelsessystemet og hvori består udfordringerne for de unge, deres jævnaldrende og deres professionelle voksne?
Oplægget diskuterer de måder køn og seksualitet forhandles på, forandrer sig og udtrykkes på via blandt andet billeddeling blandt unge. Hvilke kønsidentiteter er ude at gå? Og hvad siger det om de unges syn på sex, seksualitet og køn i dag?
Had rettet mod skole ser ud til at have betydning for nogle unges søgning mod det samfundet kalder for ”farlige fællesskaber”: kriminelle miljøer, bandegrupperinger og terrorsympatier. Det bliver i stigende grad skolens opgave at opdage hvem der bevæger sig mod disse ’farlige fælleskaber’. Men hvad nu hvis had skabt I skolen rejser hen mod sympatier som samfundet finder uønskede? Hvordan kan skolen forstås som andet end et sted, hvor unge bør afradikaliseres, og opdages som potentielt farlige?
Oplægget tegner et portræt af det ungdomsliv nutidens unge lever. Hvilke muligheder og udfordringer rummer præstationskulturen i forhold til de unges hverdagsliv, trivsel, risikoadfærd og sociale relationer? Hvordan kan de voksne medvirke til at ruste unge til bedre at håndtere ungdomslivets problemstillinger?
Digital mobning er ikke længere alene et spørgsmål om udveksling af tekst, men flytter sig med hvilke apps og platforme, der er del af ungelivet. Oplægget præsenterer etnografiske spor i det unge-billeddelingsunivers, der leves i og mellem skoletimer, frikvarterer, Snapchat, Instagram og Kgs Have. Oplægget er baseret på et netop afsluttet feltarbejde om digital mobning blandt unge, hvor deling af både tekst og billeder udveksles med høj hastighed.
Oplægget præsenterer den nye ungepolitik I Gentofte, og gengiver processen omkring inddragelsen af de unge i udarbejdelsen af fem pejlemærker for, hvordan det skal opleves at være ung i Gentofte Kommune.
Frederik Wium, alias Klaskefar, freestyle rapper og vinder af MC fight night 2014 suger indtryk til sig og samler notater fra oplæg og diskussioner i løbet af dagen. Dette resulterer i et langt rap over medbragte instrumentaler som afrunder konferencen.
Rapferatet videofilmes og tilsendes de deltagende efterfølgende til dokumentation fra dagen.