Vild ungdom? DPU’s ungdomskonference 2017

Vild ungdom?

Konference 13. januar 2017 for alle der arbejder med unge og de unges liv: Studievejledere, mentorer, ungekonsulenter i kommunerne, lærere i udskolingen, på ungdomsskolerne, på erhvervsuddannelserne og i gymnasiet, politikere og socialarbejdere.

Ungdomskonference 2017

Cyber-bullying, seksualitet og køn, skolevrede, unge med alvorligt syge forældre, politisk bruger-inddragelse og trivsel og mistrivsel i en præstationskultur. Det er nogle af emnerne ved DPU’s ungdomskonference 13. januar 2017, der sætter fokus på centrale temaer i unges liv i dag.

Unge fremstilles ofte i offentligheden gennem voksnes bekymringer. De unge fremstilles som utilpassede og problematiske i samfundet. Unge drikker for meget, bruger for mange rusmidler, mobber hinanden digitalt og dyrker sig selv på de sociale medier. Samtidig forstås de unge også som ensomme, triste, stressede og lidende under præstations- og perfektionskrav. Men på samme tid er langt de fleste unge i gang med skole og uddannelse, lever liv med familie og venner, har fritidsinteresser og de holder øje med hinanden, når de er til fest.

Billederne af unge er brogede og modsætningsfyldte, men hvem er de egentlig? Det sættes der fokus på ved konferencen ”Vild ungdom?”. Konferencen arrangeres af ungdomsforskerne ved DPU, Aarhus Universitet.

Oplæg

• Ditte Winther-Lindqvist: Ungeliv i uvished: at leve med en syg forælder
  • Dorte Marie Søndergaard: Når køn og seksualitet bliver fanget mellem stolthed og skam
  • Helle Rabøl Hansen: ”We don’t need no education” – passiv, træt og vred i skolen