Frederikke Skaaning Knage, Ph.d. studerende, DPU, Århus Universitet
Skolevægring er på alles læber i både kommuner, blandt fagfolk og i medierne. Og ikke uden grund, for skolevægring ser ud til at være en stigende tendens. Workshoppen har udgangspunkt i mit ph.d.-projekt, hvor jeg ønsker at forstå skolevægring ud fra elevernes egne perspektiver, og hvor jeg arbejder med at analysere skolevægring som et produkt af mange samvirkende faktorer i børnenes hverdagsliv. Ud fra cases hentet fra projektet, kommer vi til at arbejde med at tænke og analysere skolevægring i et perspektiv, der lægger vægt på disse samvirkende faktorer. Forhåbningen er, at vi sammen kan diskutere skolevægring på en måde, der kan åbne for handlemuligheder i PPR-regi.
Julie Kordovsky, psykolog, PPR København og Morten Nissen, professor MSO, DPU
Aktuelt presses synliggørelse og styring af praksis i retning af simple og lineære vidensformer. Det lægger pres på den konsultative praksis, som mere tænker i kontekster, systemer og refleksivitet. Derfor må vi udvikle fagligheden om de former, vi bruger til at fremstille og forstå praksis med. Ofte hentes inspirationen her fra psykoterapeutiske traditioner, og det har sine begrænsninger. I workshoppen lægger vi op til diskussion af et aktuelt udviklingsarbejde med forumteater som prototype. Sigtet er empowerment af lærere, og et vigtigt aspekt er, at fremstillingsformerne er fællesskabende på forskellige måder. Så: Hvordan kan PPR deltage i udviklingen af fællesskabende praksisformer?
Iram Khawaja, Lektor, DPU, Århus Universitet
Daginstitution og folkeskole bliver i mange sammenhænge italesat som nøglen til integration af etniske minoritetbørn i det danske samfund. Der er fokus på hvordan vi kan skabe inkluderende fællesskaber, men for at kunne arbejde med integration og inklusion er det vigtigt at forstå mekanismerne for eksklusion og andetgørelse. I denne workshop rettes fokus på at forstå og reflektere over hvordan passende elevhed produceres i forhold til børns oplevelser af andethed i skolen - en andethed der kan defineres nationalt, etnisk, religiøst eller kulturelt. Via præsentation af aktuel forskning på feltet, nyere begrebsliggørelser og analytiske tilgange samt praksisrelaterede øvelser udfordres vores eksisterende professionelle forståelse af arbejdet med børn med anden etnisk baggrund end dansk, og der ses på muligheden for at bevæge sig fra et fokus på kulturel/etnisk andethed til et fokus på belonging og fællesskab.
Relationer i daginstitutionen – hvorfor, hvad og hvordan
Grethe Kragh-Müller, Lektor, DPU, Århus Universitet
Der er kommet et øget fokus på betydningen af barn-voksen relationen i pædagogisk arbejde. Men hvordan har relationen betydning for barnets udvikling, hvilke sider af relationen er vigtige og hvordan ser det ud i praksis? Når man spørger pædagoger peges i særdeleshed på betydningen af den anerkendende relation. Undersøgelser peger dog på, at det ikke er helt enkelt at få intentionerne om anerkendelse omsat til den konkrete dagligdag. Derfor er det et centralt spørgsmål, hvordan man kan intervenere i dette følsomme område? I workshoppen vil der være fokus på, hvilke sider af barn-voksen relationen, der særligt har betydning for udvikling af pædagogisk kvalitet i forhold til relationer og hvilke forhold man kan arbejde med for at opnå udviklingsfremmende relationer i den konkrete dagligdag i daginstitutionen.