Konference på DPU, Aarhus Universitet med temaet: IT i matematikundervisningen
Den 3. marts 2017 afholdes endnu en ”Matematikdidaktikkens Dag" og dermed den anden konference organiseret af projektsamarbejdet Læringsløft 2020 mellem de tre professionshøjskoler Metropol, UCC og VIA samt DPU, Aarhus Universitet. Ideen med konferencen er at adressere matematikundervisning på tværs af uddannelsesniveauer og uddannelsesinstitutioner. Det fælles tema for konferencen anno 2017 er: Anvendelse af IT i matematikundervisningen.
Som et nyt tiltag er der åbnet bredt op for posterpræsentationer. Alle interesserede deltagere i konferencen har således haft mulighed for at uploade et abstract til en poster. Titlerne på de otte udvalgte posterpræsentationer er nu annonceret i programmet nedenfor:
09.30-10.00 | Registrering og kaffe |
10.00-10.10
| Velkommen til Matematikdidaktikkens Dag 2017 |
10.10-10.55
| ICT evolutions: which consequences for mathematics teaching? |
11.05-12.00 | Out- og insourcing af CAS i matematikundervisningen ved Niels Grønbæk, Københavns Universitet Abstract: Nylige nationale og internationale undersøgelser synes at tyde på, at ’udbyttet’ ved implementering af digitale teknikker ikke står mål med ’investeringen’ – i hvert fald ikke, når den måles i elevtid. Så spørgsmålet er – snarere end ”hvor meget?” – ”hvordan og med hvilke rationaler?” digitale teknikker inddrages. Jeg vil præsentere en model for analyse af disse spørgsmål ud fra en virksomhedsøkonomisk metafor om out- og insourcing. Modellen vil bl.a. blive anvendt på rapporter fra lærere, som har deltaget i et udviklingsprojekt om CAS-forløb i gymnasiets matematikundervisning. I lokale C001 |
12.00-13.00 | Frokostsandwich og kildevand |
13.05-13.45
| Integration af it i matematikundervisning – erfaringer fra et demonstrationsskoleforsøg ved Charlotte Krog Skott, UCC Professionshøjskolen Abstract: I oplægget beskrives kort de fagdidaktiske hensigter bag designet af et it-integrerende undervisningsforløb indenfor rammerne af demonstrations-skoleforsøget ”It i den innovative skole. Nye kompetencer, nye organiserings-former i det 21. århundrede”. Erfaringer fra lærernes arbejde med undervisnings-forløbet beskrives, ligesom udvalgte generelle resultater fra forsøget præsenteres. Der perspektiveres afslutningsvis til læreruddannelsen. I lokale C001 |
13.50-14.30
| Posterpræsentationer 1. runde: I Aulaen 1) Læsning af matematik før, under og efter htx - er vores dimittender klædt på til ingeniørstudier? 2) Negative beliefs om matematik har selvforstærkende effekt - en udvidet belief-model 3) Hvordan lærer man elever, som savner symbolhåndteringskompetence, differentialregning? Ved Signe Dyrby |
14.30-15.15 | IT integration i grundskolen og gymnasiets matematikundervisning – fagkultur, teknologi og undervisning |
15.20-16.30
| Vinreception og posterpræsentation 2. runde: 5) Matematik i børnehaven -er det ÅH-NEJ? 6) Kombination af to frameworks: et nyt perspektiv på matematiklærerviden 7) Sig en funktion - Brug af lydfiler til begrebs og fagsprogs indlæring 8) Geometri på 8. trin i Norge og Singapore - Sammenligninger af curricula, lærebøger og TIMSS |
Den 3. marts 2017
DPU, Aarhus Universitet
Campus Emdrup
Lokale C001 og Aulaen (bygn. A)
Tuborgvej 164
2400 København NV.
Prisen er 500 kr.
(200 kr. for studerende, medbring studiekort)