En fagligt stærkere folkeskole. Det var et af hovedformålene med demonstrationsskoleforsøgene 2013-2015, hvor forskere, skoler og lærere gik sammen om at udvikle undervisningsforløb, der skulle understøtte lærernes brug af it i undervisningen.
Forsøgene gav forskerne indblik i de betingelser og muligheder, der er for at integrere it i grundskolen, og skolerne fik praktiske erfaringer med didaktisk anvendelse af it. Resultaterne fra projektet er nu samlet i to bøger om demonstrationsskoleforsøgene. Hovedkonklusionerne præsenteres ved denne forskningsformidlingskonference om it, skoleledelse og fagdidaktik.
I første bind, Skoleudvikling med it, præsenterer forfatterne resultater fra kvantitative studier af elevopgaver og observationer af undervisning. Desuden får læseren indblik i det bagvedliggende interventions- og forskningsdesign samt i de organisatoriske og ledelsesmæssige udfordringer for arbejdet med projekter i folkeskolen.
I andet bind, Innovativ undervisning med it, sætter forfatterne fokus på udfordringer og muligheder ved udvikling af innovativ undervisning med it i fagene og beskriver også, hvordan lærere kan bruge it til inklusionsindsatser og i tværfaglige projekter.
De to bøger indgår i konferencens pris.
Mandag den 20. august 2018 kl. 9.30-16.00
DPU, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV