Aarhus Universitets segl

Program og workshops

Program

09.30
Velkomst og præsentation af dagens program v/professor mso Charlotte Ringsmose  

09.40
Nyt børnesyn – om hvordan læring, kompetence, forebyggelse og inklusion blev selvfølgelige i børnehavepædagogikken v/adjunkt Bjørn Hamre

10.20
PAUSE

10.40
Børns æstetiske dannelse v/lektor Sven-Erik Holgersen

11.20
Aktuelle udfordringer og muligheder i indsatser for børn i udsatte positioner v/ professor MSO Bente Jensen

12.00
FROKOST

13.00
Workshops

14.00
KAFFEPAUSE

14.30
Det aktuelle fokus på sociale kompetencer v/lektor Eva Gulløv

15.10
Passende parathed og de vigtige forældre – om samarbejdsrelationer mellem pædagogisk personale og forældre v/adjunkt Karen Ida Dannesboe

15.50
Afrunding
v/professor mso Charlotte Ringsmose

16.00
Tak for i dag

Workshops

Danske og nordiske dagtilbud fra et internationalt perspektiv v/professor mso Charlotte Ringsmoseog lektor Grethe Kragh-Müller

Når man fra udlandet kigger ind på den danske daginstitutionskultur, så er der flere forhold, der træder frem som er særligt for Danmark og de nordiske dagtilbudstraditioner. I nogle andre lande er der lagt vægt på tidlig indlæring og kontrol med, at det enkelte barn lærer det det skal. I Danmark har børnene frihed til at lege og læring sker integreret gennem aktiviteterne i hverdagen. Workshoppen handler om den danske tradition for dagtilbud, og hvordan danske dagtilbud ser ud set fra et internationalt perspektiv. Hvad er vi gode til, og hvad er udfordringerne?


Udvikling af 0-3årige børns deltagelse og læring gennem omsorgsfuld berøring og massage i vuggestue og dagpleje v/adjunkt Lone Svinth

Omkring 93% af al menneskelig kommunikation er non-verbal (kropssprog, mimik etc.), ikke desto mindre er det små børns verbale sprogudvikling der i disse år er massiv fokus på. I denne workshop præsenteres en undersøgelse fra forsknings- og udviklingsprojektet ’Barnet i Centrum’ hvor Lone i samarbejde med pædagoger og dagplejere undersøgte hvilken betydning berøring og massage har for voksen-barn samspillet og børns deltagelse i vuggestue og dagpleje. Udover at udvide det intersubjektive rum mellem praktiker og barn bidrager berøring både til affektregulering og fokusering af opmærksomheden.


Etik og pædagogik v/ekstern lektor Søs Bayer

Pædagogerne har en lang og sej tradition for at forsvare og kæmpe for de svageste – for samfundets børn og unge. Historisk har pædagoger taget etisk stilling til fordel for netop de svageste og pædagoger har været anerkendte og respekterede (politiske) partnere i forsvaret for dem. Spørgsmålet er om det i samtiden er forandret??

Workshoppen undersøger sammenhængen mellem etik, pædagogik, kritik og politik – både historisk og aktuelt. Workshoppen ser historisk på hvordan pædagoger har handlet etisk, kritisk og politisk. Og på hvordan mod, villen og villethed har præget de kvinder (og mænd), der satte – og holder - gang i en bevægelse om at støtte samfundets børn.​


Originale pædagoger v/lektor UCL og ph.d. stipendiat DPU Christina Haandbæk Schmidt

Forslag om en styrket pædagogisk læreplan og indførelse af fælles læringsmål for alle børn i dagtilbud er det seneste uddannelsespolitiske initiativ i rækken af reformtiltag, som har til hensigt at modernisere, effektivisere og skabe bedre kvalitet i daginstitutionerne funderet i en retorik, der handler om ”at investere rigtigt i de allerførste år og sikre den bedste kvalitet” (Nørby 2016). Den politiske styring retter sig mod at gøre pædagogerne til og få pædagogerne til at gøre sig til subjekter med bestemte kapaciteter, forholdemåder og selvopfattelser. På workshoppen præsenteres en analyse af hvordan original faglighed kan begribes i lyset af en insisterende læringsdagsorden og workshopdeltagerne inviteres til en diskussion af pædagogisk faglighed. 


Dagtilbud, læring og den nationale konkurrenceevne v/professor MSO John B. Krejsler

Workshoppen ser på muligheder og faldgruber i spillet mellem (trans-)national policy og professions-metamorfoser og skal ses i lyset af, at OECD, EU og andre transnationale organer i stigende grad sidder med, når dagsordenen for ’førskole’, uddannelse og velfærd sættes nationalt. Vidensøkonomien stormer frem, og også børnehaven kobles til forestillinger om økonomisk vækst, uddannelsesstrategier og livslang læring. Leg trænges tilbage til fordel for læring i børnehaven, som bliver til dagtilbud. Strategier vælder frem fra Task Force om Fremtidens Dagtilbud til Mastergruppen for en Styrket Læreplan m.m.m. 

Denne workshop inviterer til diskussion om, hvorledes den professionelle og andre kan få blik for såvel muligheder som faldgruber i denne udvikling.


What does it mean to be a professional family child care provider/dagpleje in Wisconsin and Denmark? By Kate L. MacCrimmon PhD student in the Department of Curriculum & Instruction, University of Wisconsin-Madison and Guest PhD, Aarhus University

Scholars, experts, and stakeholders from around the world purport to know what makes a family child care provider professional, yet no consensus exists on what this means. In Wisconsin, many of these sources contradict each other, and the new quality rating and improvement system is hotly debated. In Denmark, family child care providers are a part of a long standing and unique organizational structure, but its future appears to be less certain than in the past. In this workshop, I will give a 30-minute lecture, followed by small group discussions. We will gather together in the large group for the last ten minutes to share highlights and reflections on the topic of family child care.


Børns eksperimenterende virksomhed i dagtilbud – muligheder og udfordringer v/phd-stipendiat Sarah Damgaard Warrer

Denne workshop sætter fokus på dagtilbuddets rum for børns eksperimenter og mulighed for at bygge bro mellem indre og ydre verden. Med afsæt i barnets legende væsen præsenteres perspektiver på eksperimenterende virksomhed, der rummer potentialer for læring, udvikling, dannelse og livsudfoldelse. Deltagerne inviteres til diskussion af dagtilbuddets muligheder og udfordringer samt de professionelle voksnes rolle og deltagelse heri.


Alle børn som går i gode dagtilbud bliver styrket….. Også på længere sigt. Men hvordan skabes og videreudvikles de gode dagtilbud? v/professor mso Bente Jensen

Baseret på en komparativ analyse af europæiske trends i dagtilbud (fra CARE-projektet) præsenteres og diskuteres indikatorer på gode dagtilbud. Der sættes fokus på tre spørgsmål: Hvordan karakteriseres gode dagtilbud? Hvilke former for samspil mellem forskning, uddannelse og praksis understøtter udvikling af de gode dagtilbud? Hvilke strukturelle betingelser er til stede og hvad er de professionelles rolle? På workshoppen inviteres til dialog om de tre spørgsmål og den afsluttende refleksion over, hvorvidt det overhovedet er muligt eller ønskeligt at bygge på nye europæiske kvalitets indikatorer for at skabe gode dagtilbud i en dansk kontekst.

I workshoppen deltager også Eilif Tommy Johansen, pædagogisk konsulent.