Radikalisme, demokrati og kampen om gaden

Politik udspiller sig ofte i byens rum. Demonstrationer og happenings, gadekampe og barrikader, uddeling af løbesedler og håndtryk med politikere, diskussioner og samtaler – byens rum er et af politikkens foretrukne steder. En gammel antifascistisk arbejdersang lyder ”Ingen skal røve os retten til gaden. Knytnæven, det er vort svar.” Byrummet er ikke kun stedet for politik. Det er også det sted, som meget politisk aktivitet handler om at dominere og kontrollere med alt lige fra plakater og klistermærker til marcher, trusler og slagsmål. Byens rum er et omstridt politisk kraftfelt.

Denne stream undersøger den radikale politiks og religions kamp om gaden, og hvilke implikationer det har for demokratiske praksisser, konfrontationer mellem grupper, radikalisering, kommunale og politimæssige responser etc. Den overordnede interesse er at forstå, hvad byrummet, og ikke mindst selve kampen om gaden, betyder for radikale politiske og religiøse grupper. Fokus er altså ikke på, hvad der sker i det skjulte, i kælderrum, på internettet eller i privathjemmet, men den radikale politik og religion, der udøves i det offentlige rum. Her forstår vi ’det offentlige rum’ i bredeste forstand, nemlig som ude på gaden, i boligkvarterne, på stadion, i skolerne, i kirker og moskeer etc.

Der inviteres til panelforslag og oplæg fra forskere, aktivister, kommunale medarbejdere, politi og andre med interesse i eller berøring med radikal politisk gadeaktivitet. Mulige emner inkluderer: demonstrationer og moddemonstrationer, sharia-zoner, politisk gadevold, radikalisering og antiradikalisering på gadeplan, besatte huse, pladsbesættelser a la Occupy, politisk graffiti og anden tagging af byrummet o.s.v.

Denne workshop styres af Mikkel Thorup, Institut for Kultur og Samfund, AU.