DPU

Aarhus Universitets segl

Program

9:30-10
Kaffe og registrering

10-10.15
Lars Qvortrup (leder af NCS, AU): Velkommen til dagen.

Hvad gør vi for at hjælpe elever, der er udfordret fagligt, personligt eller socialt? Et af de svar, som har fyldt meget, er intensive læringsforløb. Ofte tager man afgrænsede grupper af særligt udfordrede elever (fx drenge der har det svært med læsning) ud af klassen og tilbyder dem særlige, intensive forløb, der kombinerer faglig læring med sociale og personlige indsatser. Der er brugt mange penge på sådanne indsatser, men først nu ved vi noget kvalificeret om, hvilke effekter de har. Det er det, der er temaet for dagens konference: Virker disse indsatser? Hvis ja: Hvordan? Hvis nej: Hvad gør vi så?

10.15-11.00
Christian Christrup Kjeldsen og Søren Langager (lektorer, DPU, AU): Virker turbolæring? Kvantitative analyser af effekterne på kort og langt sigt af intensive læringsforløb

’Lær for Livet’ er et læringsprogram for anbragte børn, hvis mål at styrke deres skolefaglige læring, trivsel og livsduelighed. Det er bygget op omkring årlige intensive Learning Camps, en mentorordning og en brobygningsindsats til hjemskolerne, og den første camp var i 2013. En særlig karakteristik er, at de børn, der starter på Lær for Livet, har mulighed for at være med i op til seks år. Siden 2014 har vi været tilknyttet med følgeforskning og har løbende indsamlet data, der blandt andet kan belyse de deltagende børns skolefaglige og trivselsmæssige udvikling over flere år. I oplægget giver vi et indblik i Lær for Livets målgruppe og præsenterer resultater fra følgeforskningen.

11.00-11.20
Kristian H. Nørgaard (Projektleder, DrengeAkademiet): DrengeAkademiet og dets mentorordning anno 2019. Forskningens betydning for DrengeAkademiet fremadrettet

Intensive læringsforløb er udbredt som aldrig før - og debatteres som aldrig før. Debatten udspringer bl.a. af den øgede mængde forskning på området. I oplægget præsenteres implikationerne af netop denne forskning, og hvilke tiltag DrengeAkademiet har foretaget de senere år som følge heraf. Det vedrører fx resultatformidling, rekruttering, undervisningsindhold samt efterværn.

11.20-11.40
Illa Westrup Stephensen (Direktør Lær for Livet): Et langt sejt træk - erfaringer med at styrke anbragte børn gennem camps, mentorordning og brobygning til skole og hjem

Lær for Livet er et læringslaboratorium, der løbende udvikler sine indsatser i takt med den viden og de erfaringer, der genereres undervejs. I foråret 2019 dimitterer de første børn og unge efter seks år i Lær for Livet. Oplægget vil fokusere på, hvilke erfaringer og reflektioner Lær for Livet har gjort sig gennem de seks år med at styrke de anbragte og udsatte børn i deres vej mod en ungdomsuddannelse. Hvor oplever Lær for Livet i samarbejde med kommunerne at gøre en forskel for de anbragte børn og unge – og hvor mødes udfordringer? Og hvordan arbejder Lær for Livet med løbende justeringer og tiltag for på baggrund af den nyeste viden at opnå bedst mulig effekt?

11.40-12.10
Frans Ørsted Andersen (lektor, DPU, AU): Nære relationer, mestringsoplevelser og personlig udvikling for børn og unge på kanten: Kvalitative analyser af turbolæring

Med udgangspunkt i den aktuelle bogudgivelse om ”Intensiv læring” på Dafolo, vil oplægget fokusere på en række af de teoretiske, faglige og metodiske elementer, som præger de fleste forløb med turbo- og intensiv læring. Det er ofte disse elementer, som fremstår i interview med både de professionelle og eleverne i forløbene – og samtidig præger de i et vist omfang hele det pædagogiske felt for tiden. Det handler bl.a. om fokus på nære, pædagogiske relationer; mestringsoplevelser og trivsel/ personlig udvikling for børn og unge på kanten som det, der skal drive læringen.

12.10-13.15
Frokost

13.15-14.00
Alexander Koch (professor, AU): turboforløb for fagligt udfordrede i folkeskolen – Første resultater

Der udbydes intensive læringsforløb i forskellige former og formater i mange danske kommuner. Der eksisterer imidlertid meget lidt systematisk forskning i, hvorvidt intensive læringsforløb styrker elevers læring og udvikling. I forlængelse heraf udbød Undervisningsministeriet i 2015 under satspuljeprojektet Turboforløb for fagligt udfordrede i folkeskolen et 3-årigt udviklings-og evalueringsprojekt af forskellige typer turboforløb og effekten af turboforløb på elevers læring, trivsel og uddannelsesparathed. Forsøg med turboforløb er tilrettelagt som et lodtrækningsforsøg for at evaluere effekten af et intensivt læringsforløb på elevernes læring. Vi præsenterer de første resultater af den store randomiserede undersøgelse af effekten af intensive læringsforløb for målgruppen af fagligt udfordrede elever.

14.00-15.00

Eksempler fra praksis:

Hvad gør man i stedet?

Jakob Petersen (Ungdomsskoleleder i Vejen kommune): Eksempler fra hverdagen – Hvad kan Ungdomsskolernes heltidsundervisning?

I oplægget præsenteres tilgange til unge på kanten, set fra Vejen Ungdomsskoles perspektiv. Vejen Ungdomsskole arbejder med mange karakteristika fra intensive læringsforløb og folder disse ud i heltidsundervisningsrammen. Et tæt og mangefagligt samarbejde med kommunens andre aktører på ungeområdet, i erhvervslivet og fremtidige KUI, er hjørnesten i at få vores unge klar til uddannelse eller beskæftigelse.

Charlotte Hald (DPU): Længerevarende frivillige mentorordninger og turbolæring som fælles indsats

Indsatser som DrengeAkademiet og Lær For Livet er begge eksempler på programmer, der kombinerer intensive Learning Camps med frivillige mentorordninger. Til forskel fra de intensive Learning Camps er mentorordningerne mere langsigtede, hvor de unge i programmet kan få personlig og længerevarende støtte. Oplægget giver en indføring i denne kobling af kortsigtede intensive Learning Camps og de længerevarende frivillige mentorforløb.

I oplægget dykkes ned i Lær for Livets mentorordning, som tilbyder frivillige mentorer til de anbragte børn i programmet i alle de seks år, de er tilknyttet programmet. Dermed repræsenterer Lær for Livets mentorordning en yderst langvarig mentorordning i sammenligning med lignende mentorordninger og oplægget åbner op for forskningsresultater af denne langvarige mentorindsats.

15.00-15.30
Panel: Debat samt spørgsmål og kommentarer fra salen

15.30-15.45
Lars Qvortrup (leder af NCS, AU): Opsamling og afslutning