9:30-10.00
Indskrivning og morgenmad
10.00-10.15
Velkomst v/professor og centerleder Lars Qvortrup, DPU, AU
10.15-10.55
Keynote 1 Trivselsdiskurser – begreber, teorier og metoder: dilemmaer i det tværfaglige samarbejde. Professor (mso) Karen Wistoft, DPU, AU
10.55-11.35
Keynote 2 Pædagogers tidlige opsporing af børns psykiske mistrivsel. Lektor Mette Skovgaard Væver, leder af Center for Tidlig indsats og Familieforskning ved Institut for Psykologi, KU
11.35-12.00
Spørgsmål og diskussion
12.00-12.50
Frokost
12.50-13.35
Workshops
Skole A: Skolebørns trivsel – ifølge data fra den internationale skolebørns undersøgelse HBSC. Professor Pernille Due, Folkesundhed, SDU (i bygning 1483-444)
Skole B: Hvordan kan skolebørns trivsel undersøges kvalitativ? Eksemplificeret gennem projektet: Udvikling af Udeskole. Forsker og antropolog Else Ladekjær, VIVE (i bygning 1483-354 )
Dagtilbud A:Trivsel med krop på – mental og kropslig sundhed i børnehaven. Lektor Mathilde Sederberg & lektor Anne Bahrenscheer, KP (i bygning 2593-344)
Dagtilbud B: Trivsel og det gode børneliv – at arbejde børnesensitivt i hverdagen. Narrativ workshop om udvikling af en børnesensitiv pædagogisk praksis. Docent Anette Boye Koch, VIA.
13.40-14.10
Keynote 3 Elevoptimisme og trivsel i skolen – skolen og elevens forhold til skolen i den nationale trivselsmåling. Professor emeritus, Bjørn Holstein, Folkesundhed, SDU
14.10-14.30
Kaffepause
14.30.15.00
Keynote 4 Bør folkeskolens trivselsundersøgelse forbedres? Professor Simon Calmar Andersen
15.00-15.30
Diskussion mellem Bjørn Holstein og Simon Calmar Andersen. Ordstyrer professor og centerleder Lars Qvortrup
15.30-16.10
Keynote 5 Børns trivsel set i lyset af følelsesmæssige relationer mellem børn og voksne i daginstitutioner. Lektor Kim Rasmussen, RUC
16.10-16.20
Spørgsmål til Kim Rasmussen
16.20-16.30
Afrunding og tak for i dag v/ professor og centerleder Lars Qvortrup