Seminar: Islam, muslimske familier og danske skoler

En voksende del af eleverne i den danske folkeskole – skønsmæssigt 7 % - har muslimsk baggrund. Projektet Islam, muslimer og danske skoler er det første forskningsprojekt, som eksplicit har sat sig for at undersøge denne kendsgerning. Konferencen markerer afslutningen på et flerårigt tværfagligt empirisk projekt, der har haft til formål at undersøge, hvordan religion generelt, men islam mere specifikt, bliver forstået, praktiseret og konstrueret i den danske folkeskole.

Projektets forskere har været engageret i at undersøge, hvordan de enkelte folkeskoler på det praktiske plan forholder sig til tilstedeværelsen af elever med en religiøs baggrund og især elever med en muslimsk baggrund, herunder hvilke konsekvenser mødet med folkeskolen har for islam og muslimske børn og familier i Danmark, og hvordan sammenhængen imellem kristendom og den danske folkeskole påvirkes af voksende religiøs mangfoldighed.

På seminaret præsenteres forskellige aktørers perspektiver; skoledere, lærere, forældre og elever i forhold til konkrete skolepraksisser, undervisningsmaterialer samt skolepolitiske tiltag.

• Mark Sedgwick:  Islam i Kristendom
  • Lene Kühle: Den offentlige debat om muslimske elever i den danske folkeskole
  • Sally Anderson: Når ’alle skal kunne  være her’, hvor mange guder er der plads til? Åndsfrihed og danske skoler
  • Laura Gilliam: Afslappet eller overdreven muslim? Religiøse normer og normer for religiøsitet på spil blandt børn i skolen