AU

Program

Program


09.30-09.35     
Velkomst og præsentation af dagens program ved Claus Holm, leder af DPU, Aarhus Universitet og Andreas Roepstorff, professor og leder af Interacting Minds Centre, Aarhus Universitet.

09.35-10.15     
What do children learn from having fun – besides learning to have fun? Professor Paul L. Harris, Harvard Graduate School of Education.

10.15-10.45     
How are rules productive in children’s play? Lektor Ditte Winther-Lindqvist, DPU, Aarhus Universitet.

10.45-11.15 
Autonomy and Surprise: Key components of learning through play. Professor Andreas Roepstorff, Interacting Minds Centre, Aarhus Universitet.

11.15-11.30  
Pause

11.30-12.00
Paneldebat med deltagelse af Ditte Winther-Lindqvist, Paul L. Harris og Andreas Roepstorff. Ordstyrer Claus Holm.

12.00-13.00
Frokost

4 workshops

13.00-14.20

  1. Hvilke former for leg skal beskyttes – og hvilke skal udnyttes?
    • Lektor Lars Geer Hammershøj, DPU, Aarhus Universitet: Dannelse til menneske gennem leg – i dagtilbud.
    • Lektor Claus Holm, DPU, Aarhus Universitet: Hvilke lege gør dig livsduelig?
  2. Truer en ond teknologi legen – eller fremmer den blot nye lege?
    • Professor Helle Marie Skovbjerg, Kolding Designskole: “At lege med det ’digitale swing.”
    • Lektor Thorkild Hanghøj, Aalborg Universitet:  Samarbejd eller dø! Hvordan spil kan skabe legende udfordringer i skolen
  3. Legens arkitektur, design og rum!
    • Professor Ning De Coninck-Smith, DPU, Aarhus Universitet: Barndom og den skiftende legearkitektur.
    • Pædagog og uafhængig forsker Torben Hangaard Rasmussen: Børn og legetøj – et fænomenologisk blik på børns leg.
    • Post.doc. Ella Paldam, Interacting Minds Centre, Aarhus Universitet: Samskabelse med børn – lad dem dog være med til at designe legetøjet selv!
  4. Hvornår er ’gaming’ af det gode?
    • Adjunkt Andreas Lieberoth, DPU, Aarhus Universitet: Spillertyper hos voksne og børn – hvorfor gode spil er meget mere end konkurrence!
    • Lektor Rikke Magnussen, Aalborg Universitet: Brugen af spil som forandringsstrategi.
    • Ph.d. Tobias Saaby, University of Bergen: Læreren som gamemaster og legekammerat – få styr på spillereglerne, før du udruller gaming i klasseværelset!

14.20-14.50
Pause

14.50-15.30
How do we want children to have fun today? Senior lecturer Ben Fincham, University of Sussex.

15.30-15.50
Debat between Ben Fincham and Andreas Roepstorff.

15.50-16.00   
Tak for i dag ved Claus Holm, leder af DPU, Aarhus Universitet.