Aarhus Universitets segl

Konference: Fremtidens leg

Leg er ikke kun for sjov!

  • Legekonference i København 29. november 2018

Om konferencen


Næppe før har forventningerne til leg været større. Leg skal have lov til at være leg. Men den skal også være lærerig, trivselsfremmende, dannende og udviklende. Kan legen leve op til disse forventninger. Hvilke lege lever op til den slags forventninger? Og hvor sjov bliver fremtidens leg egentlig?

DPU, Aarhus Universitet og Interacting Minds Centre inviterer til legekonference med internationalt anerkendte legeforskere.

Tid og sted


29. november 2018 kl 9.30-16

DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Pris og tilmelding


Konferencen er afholdt

Pris for deltagelse: 1.250,00 kr. (inkl. moms)

Nedsat pris for studerende: 350 kr. (inkl. moms)

Frist for tilmelding: 23. november

Keynotes


  • Autonomy and Surprise: Key components of learning through play.
    Professor Andreas Roepstorff, Interacting Minds Centre, Aarhus University 
  • What do children learn from having fun – besides learning to have fun?
    Professor Paul L. Harris, Harvard Graduate School of Education, USA
  • How are rules productive in children’s play?
    Lektor Ditte Winther-Lindqvist, DPU, Aarhus Universitet
  • How do we want children to have fun today?
    Senior lecturer Ben Fincham, University of Sussex, UK

Workshops


  1. Hvilke former for leg skal beskyttes – og hvilke skal udnyttes?
    Lektor Lars Geer Hammershøj, DPU, Aarhus Universitet: Dannelse til menneske gennem leg – i dagtilbud.
    Lektor Claus Holm, DPU, Aarhus Universitet: Hvilke lege gør dig livsduelig?
  2. Truer en ond teknologi legen – eller fremmer den blot nye lege?
    Professor Helle Marie Skovbjerg, Kolding Designskole: At lege med det ’digitale swing.
    Lektor Thorkild Hanghøj, Aalborg Universitet:  Samarbejd eller dø! Hvordan spil kan skabe legende udfordringer i skolen
  3. Legens arkitektur, design og rum!
    Professor Ning De Coninck-Smith, DPU, Aarhus Universitet: Barndom og den skiftende legearkitektur.
    Pædagog og uafhængig forsker Torben Hangaard Rasmussen: Børn og legetøj – et fænomenologisk blik på børns leg.
    Post.doc. Ella Paldam, Interacting Minds Centre, Aarhus Universitet: Samskabelse med børn – lad dem dog være med til at designe legetøjet selv!
  4. Hvornår er ’gaming’ af det gode?
    Adjunkt Andreas Lieberoth, DPU, Aarhus Universitet: Spillertyper hos voksne og børn – hvorfor gode spil er meget mere end konkurrence!
    Lektor Rikke Magnussen, Aalborg Universitet: Brugen af spil som forandringsstrategi.
    Ph.d. Tobias Saaby, University of Bergen: Læreren som gamemaster og legekammerat – få styr på spillereglerne, før du udruller gaming i klasseværelset!