Aarhus Universitets segl

Program

Program

8.30-9.30:                         
Registrering, kaffe, te og croissanter

9.30-9.45:                         
Præsentation og velkomst ved viceinstitutleder for forskning Claus Holm

9.45-10.10:                       
Den målstyrede folkeskole ved professor Jens Rasmussen

10.10-10.35:                     
Fælles mål i dansk og matematik 2014 – hvad, hvordan og hvorfor? ved lektor Tomas Højgaard og lektor Jeppe Bundsgaard

10.35-10.50:                     
PAUSE – kaffe, te, vand og lidt frugt

10.50-11.15:                    
Nyt fokus på klasseledelse ved professor Dorte Marie Søndergaard

11.15-11.40:                    
Trivselsfremmende skoleudvikling - i lyset af skolereform, 2013 ved professor Venka Simovska og lektor Jeanette Magne Jensen

11.40-12.05:                    
Den læringsledede folkeskole ved professor Dorthe Staunæs og lektor Malou Juelskjær

12.05-12.15:                    
Læringsfokus som forandringsfaktor? Samtale og debat med formiddagens oplægsholdere ved redaktører for Universitetsmagasinet Asterisk

12.15-13.00                     
FROKOST - Buffet i AULA

13.10-14.10:                    
WORKSHOPS – 1. RUNDE:

  1. Betydningen af lærerens personlighed for elevens udvikling
    Ved videnskabelig assistent Rune Kristensen
  2. Klasseledelsens dilemmaer: Om moderne (selv-)disciplin og sociale teknologier: Magtkampe i praksis, pædagogik og politik
    Ved lektor John Krejsler og lektor Hanne Knudsen
  3. Klassestørrelsers effekter på forældres præferencer
    Ved ph.d. Karl Fritjof Krassel
  4. Understøttende undervisning: Sprog og læring i folkeskolens nye læringsrum
    Ved lektor Bergthora Kristiansdottir og adjunkt Elina Maslo
  5. Musik i Nye Fælles Mål 2014
    Ved lektor Sven-Erik Holgersen
  6. Madkendskab, madkundskab – maddannelse – overvejelser over indhold, didaktik og læring
    Ved lektor Jette Benn
  7. Literacy, læring og åben skole
    Ved lektor Anna Karlskov Skyggebjerg, lektor Jesper Bremholm professor Vibeke Hetmar
  8. Evidensinformeret undervisning i grundskolen
    Ved lektor Poul Nissen
  9. Faglig læsning: indhold og metoder i forskningsbaseret praksisudvikling
    Ved lektor Elisabeth Arnbak
  10. Comparing and Assessing Teacher Expertise en komparativ undersøgelse af undervisningspraksis og praksisrefleksioner i modersmål og matematik på mellemtrinet
    Ved lektor Hans Dorf
  11. Nye organiseringer af tid, rum og hold/klasser som ledelsessvar på skolereformen?
    Ved ph.d. Kia Wied, ph.d. Rikke Brown & professor Dorthe Staunæs
  12. Religiøsitet, muslimskhed og mødet med den danske folkeskole
    Ved lektor Laura Gilliam, lektor Sally Anderson og postdoc Iram Khawaja
  13. Trivsel og læringsudbytte
    Ved Lektor Jeanette Magne og lektor Karen Wistoft

Læs beskrivelser af alle workshops i 1. runde

14.10-14.20                      
PAUSE – finde lokale for næste workshop

14.20-15.20                     
WORKSHOPS – 2. RUNDE

  1. WORKSHOPPEN AFLYST ! : Hvor går folkeskolens grænser? Folkeskolens udfordringer i et historisk perspektiv
    Ved videnskabelig assistent Lisa Rosen Rasmussen adjunkt Iben Cathrine Vyff
  2. Bærende idéer i dansk tænkning om skolen
    Ved professor Hans Siggaard Jensen og professor Ove Korsgaard
  3. Betydningen af tværinstitutionelt samarbejde: Musik som eksempel
    Ved ekstern lektor Finn Holst
  4. Skoleudvikling og globale sociale udfordringer - Sundhedsfremme og uddannelse for bæredygtig udvikling
    Ved professor Venka Simovska, postdoc Lone Lindegard Nordin og adjunkt Katrine Dahl Madsen
  5. Talentudvikling i skolen – idrætsklasser som eksempel
    Ved lektor Jens Christian Nielsen og lektor Jesper Olesen
  6. Projekt Drengeakademiet
    Ved lektor Frans Ørsted og lektor Poul Nissen
  7. Nationale tests set fra et fællesskabsperspektiv
    Ved postdoc Kristine Kousholt
  8. Myter og facts omkring den nye skolereform
    Ved professor Peter Allerup
  9. Hvilke styringsambitioner udtrykker skolereformen?
    Ved ph.d. Lonni Hall, lektor Hanne Knudsen og lektor Pia Bramming
  10. Ledelsessvar på skolereformen: Hvordan lede, når rytmen skifter i skolens fysiske miljøer? 
    Ved ph.d. Sofie Ørsted Sauzet, ph.d. Helene Falkenberg og lektor Malou Juelskjær
  11. Uddannelse og job i grundskolen
    Ved lektor Rie Thomsen og ph.d. stipendiat Randi Boelskifte Skovhus
  12. Læringsrige aktiviteter med it i fremmed- og andetsprogsundervisning
    Ved professor Karen Lund og lektor Lilian Rohde (UCC)
  13. Jo mere skole-hjem samarbejde jo bedre! Passer det?
    Ved videnskabelig assistent Karen Ida Dannesboe, lektor Charlotte Palludan og lektor Niels Kryger

Workshops - runde 1Læs beskrivelser af alle workshops i 2. runde

15.20-15.40                     
PAUSE – kaffe, te, vand, kage og lidt frugt

15.40-16.05:                     
Folkeskolens udfordringer ved professor og centerleder Niels Egelund 

16.05-16.15:                     
Tak for i dag ved Claus Holm